Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

2_6_2004

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Anketa

Líbí se Vám nové stránky?

Celkem hlasů:
2694
Hlasování začalo:
25. 8. 2015
Hlasování končí:
neomezeno

Hlasujte kliknutím na jednu z možností

Obsah

AKTUÁLNĚ

Papa

Papež František, 13.11.2019: 

"Kdosi se dotkne tvého srdce a svede tě na špatnou cestu. Někdo zasévá do našeho srdce zhoubu a nenávist. Dnes musíme zcela jasně říci, že ve světě jsou mnozí ničitelé, kteří rozsévají nenávist."

 

 


Téma týdne

Boj s Bohem - Víra CZ, 16.11.2019

Radujte se, Bůh přišel, aby spravoval zemi. Aby spravoval svět ve spravedlnosti a národy podle práva. Ž 98

Když měl nedávno náš malinký syn nepříjemnou rýmu, museli jsme mu nos neustále odsávat, aby mohl dýchat. Bylo mu to hodně nepříjemné a vytrvale se u toho vzpouzel, takže celá „operace“ trvala dvakrát tak dlouho, než by bylo nutné. Nakonec se po vyčerpávajícím boji přeci jen mohl nadechnout a bylo mu dobře.


Aktivity, pozvánky

Sobota 30.11.2019 - Církevní Silvestr KARNEVAL V BENÁTKÁCH

Sobota 30.11.2019 - Adventní duchovní obnova pro muže na téma: DESATERO

Sobota 14.12.2019 - Adventní duchovní obnova pro ženy na téma: ŽIVOT Z EUCHARISTIE

Celoroční hra pro ministranty olomoucké arcidiecéze: MINISTRANT - RYTÍŘ KRISTŮV


Upozornění arcibiskupa olomouckého věřícím

Drazí bratři a sestry,


k základní struktuře katolické církve patří biskupství a farnosti, nebo také řehole a hnutí či spolky, které mají církevní schválení, ale prostor církve je otevřený i pro mnoho duchovních společenství, která jsou součástí farností. Důležitým znakem zdravého společenství je jednota s místní i světovou církví. Pokud se nějaké společenství od církve odtrhne, či prohlásí za samostatnou církev, stává se schizmatickým. Kdo se aktivně zapojuje do života schizmatického společenství, je automaticky exkomunikován, to znamená: dokud se nezřekne schizmatu, nemůže platně přijímat rozhřešení ve svátosti smíření a nemůže hodně přijímat svátost eucharistie, která je výrazem hlubokého sjednocení s církví. Protože v naší diecézi působí několik takových nových církví, upozorňuji všechny věřící, že žádný člověk nemůže být ve dvou církvích zároveň.

  • celý text můžete číst zde...

Petice za záchranu domácí zdravotní péče

Charita ČR

 

 

 

 

K petici vznikly speciální webové stránky na adrese charita.cz/domajedoma, kde je k dispozici jak text petice, tak formulář petičního archu ke stažení. Podepsat jej tak může každý, komu na osudu domácí zdravotní péče záleží. Předem děkujeme za podporu.

Chceme přimět politiky, aby se věnovali vážnému podfinancování domácí zdravotní péče, jíž pro zdravé fungování dlouhodobě chybí třetina prostředků. Jde o velmi malou částku (0,3 % ročního rozpočtu veřejného zdravotnictví) s obrovským efektem. Pro přežití nekomerčních poskytovatelů domácí zdravotní péče jsou ovšem tyto peníze naprosto zásadní.

Charita Česká republika


Farní zpravodaj - listopad 2019

Z obsahu: 

  • informace o konání dušičkových pobožností - Jesenec, Konice, Skřípov
  • přehled bohoslužeb v listopadu 2019
  • přehled dušičkových pobožností v děkanátu Konice
  • pozvánky na akce pro mládež atd.
  • ke čtení zde...

Památka posvěcení římských bazilik sv. apoštolů Petra a Pavla (18.11.2019)

Postavení: datum posvěcení 1626

Podobně jako i svátek apoštolů Petra a Pavla (pam. 29. 6.) je i výročí jim zasvěcených papežských bazilik v Římě slaveno společně. Byly vystavěny ve 4. století po skončení velkých pronásledování a posvětili je papežové Silvestr I. a Siricius. Datum zavedení výroční oslavy se udává rozporuplně. Breviář uvádí společné slavení již od 11. století, ač na mnoha místech je uveden začátek slavení o století později a Msgre. Prof. Dr. Jaroslav Němec zavedení svátku posvěcení ztotožňuje s posvěcením současné podoby chrámů; Svatopetrské baziliky (po přestavbě v 15. stol.) posvěcené 18. 11. 1626 a v případě baziliky sv. Pavla (po obnovení požárem zničené r. 1823) posvěcení 10. 12. 1854.


Památka Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě (21.11.2019)

Událost „zasvěcení P.Marie“ se liturgicky začala slavit v Jeruzalémě, kde na památku jejího zasvěcení byla v roce 543 posvěcena bazilika. Kolem roku 730 byl již svátek slaven v Cařihradě, císař Emanuel Komnenos ho v r. 1143 zařadil mezi svátky známé v celé církvi. Roku 1372 jej papež Řehoř XI. schválil a roku 1472 papež Sixtus IV. jeho ustanovení potvrdil s rozšířením na celou Církev. Po tridentské liturgické reformě papež Pius V. (1566 -1572) tento svátek vyřadil z liturgického kalendáře, ale Sixtus V. jej v něm r. 1585 obnovil. Tato liturgická památka 21. 11. už v kalendáři zůstala.


Památka sv. Cecílie, panny a mučednice (22.11.2019)

Postavení: panna a mučednice

Úmrtí: století neznámé

Patron: hudby, hudebníků a zpěváků

Atributy: věnec z lilií (příp. i z růží), meč či sekera, palma, varhany či jiné hudební nástroje

Žila pravděpodobně ve třetím století v Římě. Podle tradovaného podání se zasvětila Kristu, ale rodiče se pak rozhodli provdat ji za Valeriána, který byl pohanem. Přičiněním Cecilie však souhlasil, že s ní bude žít bez porušení jejího panenství, a přijal víru, pro kterou položil život. Mučednickou smrtí zemřela i Cecílie. Ve čtvrti Trastevere, kde stával její dům, byla postavena bazilika nesoucí její jméno (zařazené i do mešního kánonu) a r. 821 byly do ní ostatky sv. Cecílie přeneseny z Kalistových katakomb. V 16. století se zjistilo, že její tělo zůstalo zachovalé.


Památka sv. Klementa, papeže a mučedníka (23.11.2019)

Postavení: papež a mučedník

Úmrtí: století I ex.

Patron: Sevilly, Krymu; kameníků, kloboučníků, námořníků; vzýván při onemocnění dětí a proti vodním pohromám

Atributy: kotva, moře, papež, pramen

Byl třetím nástupcem sv. Petra, osobně znal některé apoštoly a od nich přijal celou Kristovu nauku, jejíž podstatou je láska. V listě Korintským uvedl, že pro její dokonalost není slov (50 kap.). Jeho list se četl při bohoslužbách, jak dosvědčuje Eusébius, ještě 70 let po jeho mučednické smrti. S hlásáním evangelia nepolevil ani ve vyhnanství a při těžké práci v mramorových dolech. Zemřel proto připoután ke kotvě v Černém moři.


Slavnost JEŽÍŠE KRISTA KRÁLE (24.11.2019)

Slavnost Ježíše Krista Krále zavedl papež Pius XI. pro celou církev vydáním okružního listu "Quas Primas" 11. 12. 1925. V něm na závěr milostivého roku osvětlil Kristovu královskou vládu. Zdůraznil také, že "Svátky mají na věřící větší účinek než dokumenty učitelského úřadu církve. Protože svátky seznamují s pravdami víry všechny věřící a ne jen některé. Neoslovují je pouze jednou, ale každý rok."

Evangelia této slavnosti nám během tříletého cyklu otevírají tři pohledy na Krista Krále. V cyklu A (r.2011) nám Matouš představuje Syna člověka přicházejícího ve své slávě k poslednímu soudu. V dalším B apoštol Jan představuje Pána Ježíše s trnovou korunou, odpovídajícího na otázku zda je král. Ve třetím pohledu C Lukáš zdůrazňuje nápis nad jeho hlavou: "To je židovský král." Současně poukazuje na to, že je králem lásky a milosrdenství.


Podpořme manželství muže a ženy!

“Důvodů, proč zejména křesťanské církve vystupují aktivně v diskusi o Istanbulské úmluvě je několik: 
1. Pro křesťanství je klasická rodina, v níž mezi jednotlivými členy existuje bezvýhradná láska, pochopení a podpora, vysokou hodnotou. Tento model rodiny je charakterizován rolemi, přesněji pozicemi, které musí vzájemně fungovat, aby rodina poskytla optimální podmínky pro výchovu dítěte a pro plnohodnotný život všech svých členů.

 
2. Křesťanská antropologie vychází z představy, ze člověk ( muž nebo žena) touží nalézt svůj protějšek, teprve pak se cítí úplný a svobodný k prožití smysluplného života a také kompetentní k produkování života dalších generaci. Pro křesťanství je základem vztahu muže a ženy láska a podpora, nikdy soupeření ve smyslu “ žít na úkor druhého”. 


3. Křesťanské církve považuji za důležitý rozměr své existence službu společnosti. Proto působí v sociální oblasti mezi lidmi vyloučenými kvůli chudobě, závislostem, kriminalitě aj.,pomáhají obětem nasili a poskytuji také poradenské služby pro rodiny, manželské páry i pro mladé, kteří se na manželství připravují. Další službou je oblast mimoškolních aktivit děti a mládeže. Všechny tyto služby vycházejí z výše popsaného pohledu na svět a reálně mohou byt při praktickém provádění požadavku Istanbulské úmluvy v ohrožení. 


4. Každý člověk muže logicky vidět v Istanbulské úmluvě ohrožení vlastní svobody myšlení, svědomí a vyznání.”


Pro olomouckou arcidiecézi byli 5.7.2017 jmenováni
a 14.10.2017 vysvěceni dva noví biskupové

V průběhu slavnostní bohoslužby při Národní cyrilometodějské pouti, která se 5. července 2017 konala na Velehradě, byla zveřejněna jména dvou nových pomocných biskupů pro olomouckou arcidiecézi. Stali se jimi P. Antonín Basler, dosavadní kancléř arcibiskupství, a Mons. Josef Nuzík, generální vikář.

Zprávu o rozhodnutí papeže Františka, kterou v poledne zveřejnilo Tiskové středisko Svatého stolce, na Velehradě oznámil apoštolský nuncius v ČR arcibiskup Giuseppe Leanza.

P. Antonín BaslerP. Antonín Basler (* 1956) strávil dětství a mládí v Olšanech na Šumpersku a před teologickým studiem pracoval jako technik na železnici. Kněžské svěcení přijal roku 1984 a působil postupně v Luhačovicích (1984–1990), Vizovicích (1990–1999)
a jako děkan vizovického děkanátu (1993–1999), od roku 1999 do současnosti byl farářem u sv. Michala v Olomouci. Je kanovníkem Metropolitní kapituly u sv. Václava a od roku 2000 působí jako kancléř arcibiskupství.

 

 

Mons. Josef NuzíkMons. Josef Nuzík (* 1966) pochází ze Strání na Uherskohradišťsku a po maturitě pracoval jako soustružník v Uherském Brodě. Kněžské svěcení přijal roku 1995 a působil v Novém Jičíně. Jeho dalšími působišti byly Luhačovice (1996–1997), Nivnice (1997–2003) a Štípa u Zlína (2003–2005), v tomto posledním období byl také děkanem vizovického děkanátu. Od roku 2005 sloužil jako vicerektor kněžského semináře v Olomouci a roku 2009 jej arcibiskup Jan Graubner jmenoval svým generálním vikářem. Je kanovníkem olomoucké Metropolitní kapituly u sv. Václava.

 

Kromě funkce pomocného biskupa byl každému z kandidátů svěřen také čestný titul – tzv. titulární, dnes již zaniklá, diecéze. P. Basler tak byl jmenován titulárním biskupem diecéze Vaga v dnešním Tunisu a Mons. Nuzík se stává titulárním biskupem diecéze Castra Galbae na území dnešního Alžírska.

Úkolem pomocného biskupa je pomáhat diecéznímu biskupovi při veškerém řízení diecéze a zastupovat ho, diecézní biskup se s ním rovněž radí při řešení závažnějších věcí, hlavně pastorační povahy.